Follow Dashboard
Best x??

TITLE; Ramadhan Yang Terindah ^_^
Thursday 11 August 2011 | Thursday, August 11, 2011 | 0 comments
Bulan Ramadhan adalah bulan yg dinanti2kan oleh umat Islam di seluruh dunia , kedatangannya amat dinantikan , hee . Begitu juga dengan aku&keluarga aku . Di bulan Ramadhan laa kita digalakkan untuk muhasabah diri. 



Ramadhan kita akan lebih bermakna jika mengamalkan perkara2 di atas , :)


Namun begitu , ada beberapa amalan lagi yang perlu kita tahu sepanjang kita dalam bulan ramadhan ne , bukan aku trep tahu tetapi sekadar untuk perkongsian bersama kan ? betul tak? Good!Kalau korang faham.
Okay , aku akan bagitau amalan2 tersebut yaa ..

1.   Keutamaan sahur&mentakhirkannya selama tidak khuatir akan terbitnya fajar .
2.   Segera berbuka apabila sudah masuk waktu berbuka ( Jangan Lengah2kan Okay!)
3.   Berdoa sepanjang kita berpuasa&berbuka
4.   Menjauhi perkara2 yg bertentangan dengan ibadah puasa ( cth : jangan suka memaki ) tak bagus tuh!
5.   Bersiwak atau menggosok gigi ( Kalau boleh , setiap kali kita mengambil wudhu)
6.   Bermurah hati dan banyak menderma ^_^
7.   Menggandakan amalan membaca&mempelajari Al-Quran 
8.   Beriktikaf pada 10 hari terakhir Ramadhan
9.   Menunaikan solat sunat Terawih pada malam hari .

Itulah antara amalan yang perlu kita amalkan sepanjang bulan Ramadhan ini , kita tidak dipaksa untuk melakukannya tetapi kalau fikir sebaik2nya , bagus kita amalkan kan? Hehe.Supaya puasa kita pada tahun ini akan lebih byk kenikmatannya.InsyaAllah.Aku pun bukannya sempurna sangat , sama juga ..Hanya manusia biasa yang masih perlu belajar tentang agamaku sendiri . Perkongsian di atas tuh aku dapat dari buku nota aku masa tingkatan 4 dulu , teringin pula untuk tulis di sini . hehehe :) 

    P/s : puasa baik2 tau , semoga kita semua sentiasa berada dalam LindunganNYA , Amin! Heeee :)



Labels:



Old things | New things